Het zweefvliegen wordt op ruim 30 locaties in Nederland beoefend. Terlet is het nationaal zweefvliegcentrum en bij Café/Restaurant de Thermiekbel was ons vertrekpunt voor Apeldoorn e.o. deel 3.

Met een strak blauwe lucht en een stralende zon, temperatuur 28°C, vertrokken we met 14 solexrijders in noordelijke richting naar Apeldoorn. Tussen het prachtige Deelerwoud en Nationaal Park de Veluwezoom reden wij over een brede parallelweg richting Woeste Hoeve (gem. Apeldoorn). Daar werd reeds in de Middeleeuwen een uitspanning gebouwd, waaruit later een gehucht "op Woest Hoef" groeide. Van het gehucht is nu bijna niets meer over, maar de uitspanning, herbouwd in 1771 nadat de oude herberg was afgebrand, staat er nog.

 

Op dezelfde plaats tegenover de herberg staat een monument. Er werden op 8 maart 1945 te Woeste Hoeve in de gemeente Apeldoorn 117 mannen door de Duitse bezetter gefusilleerd als represaille voor de "aanslag" op Rauter, de hoogste Duitse politiegeneraal en hoofd van de SS in Nederland. Het verzetsmonument, tegenover de herberg, herinnert aan de gebeurtenissen rondom De Woeste Hoeve in de Tweede Wereldoorlog.

Na een korte stop en een moment van bezinning bij dit monument zijn wij linksaf gereden richting Hoenderloo. Na 100 meter aan de linkerkant verscheen het trainingskamp, Princess Hotel Victoria, van ons nationale voetbalteam . De selectie van het Nederlands elftal traint hier tijdens de voorbereiding op het EK en het WK. Hoenderloo wordt dan omgedoopt in Oranjeloo.

We vervolgden onze weg naar het centrum van Hoenderloo, waar dit jaar ook de Giro doorheen reed. Bij de ingang van Het Nationale Park De Hoge Veluwe zijn wij rechtsaf gegaan richting Hoog Buurlo.

Tuffend over het glooiend fietspad richting Hoog Buurloo kwamen we uiteindelijk boven een heuvel aan met een prachtig uitzicht over de immense zandverstuiving. En met een temperatuur van 28°C waande je je even ergens ver weg in het buitenland. Op volle toeren vervolgde wij onze weg richting Radio Kootwijk en maakten onze eerst tussenstop bij de Schaapskooi van Hoog Buurloo.

Na deze pauze ontstonden de eerste solexproblemen. De solex van Ivo deed het niet meer en Mark stond ook al onder aan de heuvel bij Halte Assel met een defecte solex . Ruurd, Answald en Gerrit gingen direct aan de slag; voor de kijkers de 1e praktijklessen: “ Hoe vervang je een spoel en een condensator”. De solex van Ivo werd weer gerepareerd. De solex van Mark …..dat was toch een ander verhaal. Contactpunten gecorrodeerd en dat bij deze temperaturen. Niets aan te doen, dus slepen was het advies.

Zo ging de hele ploeg met een vertraging van ca. 30 minuten richting Hoog Soeren. De bevrijdingsboom hebben wij links laten staan, daar waar hij altijd staat, en reden de helling af richting Soerenseweg. Hier moest wederom gewacht worden. Nu was het Fred die solexproblemen had . Ook hij werd weer vakkundig geholpen en zo konden wij verder richting Apeldoorn. Via het fietspad, evenwijdig aan de J.C. Wilslaan, kwamen wij aan bij de Apenheul en Park Berg en Bos. Hier splitste de ploeg zich, Mark werd door Eric naar zijn familie in Apeldoorn gesleept en Wilco nam de rest van de groep verder op sleeptouw. Vakkundig werd Mark naar familie gesleept en vervolgens ging Eric via Beekbergen naar Lieren

De groep ging ondertussen onder leiding van Wilco naar de Grote Kerk in Apeldoorn om via het Oranjepark en het Apeldoornsch Kanaal naar Lieren te rijden. In Lieren stond op het station van de VSM van een heerlijke lunch op ons te wachten.

Na de lunch reden wij verder richting Eerbeek, het mekka van golfkarton en papierindustrie. Vervolgens dwars door het Nationale Park Veluwezoom waar onderweg van de natuur en Schotse Hooglanders werd genoten.

Met 1 uitvaller (Mark) kwam de ploeg ruim op tijd bij de Thermiekbel weer aan en onder het genot van verfrissende drankjes werd deze prachtige zonovergoten dag na 72 km afgesloten. Onze dank gaat uit aan de monteurs en sleepdiensten. Wij zien u allen graag volgend jaar graag weer terug voor Solexrit Apeldoorn e.o. deel 4.

Gr. Mark